Kuinka työpaikka järjestää ohjaamisen?

Jokainen työpaikka on erityinen. Työtä ja asioita tehdään omalla tavalla, omien työprosessien ja käytänteiden mukaan. Myös ohjauskäytännöt on hyvä suunnitella niin, että ne sopivat juuri teidän työpaikallenne. Kokosimme yhteen muutaman hyvän vinkin ohjauksen suunnitteluun.

Teetkö opiskelijasi kanssa töitä yhdessä päivittäin?

Ohjaus käy luontevasti päivittäisten töiden lomassa – neuvoen, perehdyttäen ja opastaen. Työn lomassa voitte helposti yhdessä arvioida opiskelijan oppimista. Erityisesti kannattaa verrata nykytilannetta lähtötilanteeseen ja käydä läpi, mitä opiskelija on jo oppinut. Tämä sopii etenkin silloin, kun ohjattava on uusi alalla ja tarvitsee paljon perehdytystä.

Teetkö opiskelijasi kanssa töitä yhdessä satunnaisesti?

Ohjaus käy jouhevasti, kun järjestätte aikaa säännöllisille tapaamisille ja ohjauskeskusteluille. Kun tapaatte, käykää läpi nimenomaan sitä, mitä oppisopimusopiskelija on tapaamistenne välillä oppinut. Jos ohjattavasi on alalla noviisi, on tärkeä huolehtia ohjaustehtävän jakamisesta muiden kanssa. Tällöin voitte sopia työnjaosta ohjaajien kesken ja nimetä muut ohjaajat erikseen.

Koordinoitko ohjausta työpaikalla?

Kun tehtäväsi on koordinoida ohjausta työpaikallasi, tärkeintä on huolehtia kokonaisuudesta. Sinun täytyy suunnitella, kuka mitäkin asiaa voisi opettaa ja miten tämä onnistuu aikataulullisesti parhaiten. Onnistuneen suunnitelman kanssa homma sujuu: oppisopimusopiskelija etenee opinnoissaan sutjakasti eikä työpaikallakaan suotta rasituta.

Ohjaatko toista ammattilaista tai esimiestä?

Kun ohjaat toista ammattilaista, hyvät kysymykset ovat usein tärkeämpiä kuin vastaukset: kokenut ammattilainen selkeyttää ja jäsentää oppimistaan ennen kaikkea arvioimalla omaa työtään ja keskustelemalla oppimisestaan. Useissa ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa tärkeä osa oppimista on kehittämistyö tai -projekti. On järkevää ottaa siitä kaikki hyöty irti ja kytkeä se työpaikkanne konkreettiseen toimintaan.