Näyttö arvioidaan yhdessä

 

Työpaikan rooli näyttöjen kannalta on merkittävä, sillä työelämän edustaja osallistuu aina näyttöjen suunnitteluun ja arviointiin. Opiskelija osoittaa osaamisensa pääasiallisesti työpaikalla.

Osaamisen arvioinnilla annetaan tietoa opiskelijan osaamisesta, varmistetaan tutkinnon perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset saavutetuksi sekä kehitetään edellytyksiä itsearviointiin.

  • ammatillisissa perustutkinnoissa hyväksytty osaaminen arvioidaan 1-5
  • ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa hyväksytty / hylätty.

Jos opiskelija, jolla on päätös erityisestä tuesta, ei pedagogisista järjestelyistä ja tiiviistä tuesta huolimatta pysty saavuttamaan T1-tason ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita, osaamisen arviointia voidaan mukauttaa.

Opettaja ja työelämän edustaja arvioivat yhdessä

Osaamisen arvioinnissa työelämän edustaja ja opettaja arvioivat, miten opiskelija hallitsee tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset ja osaamistavoitteet. Arvioijina ovat työelämän edustaja ja opettaja yhdessä. Työelämän edustaja voi olla työnantaja, työntekijä tai itsenäinen ammattiharjoittaja.

Arvioijien perehdyttäminen

Koulutuksen järjestäjä huolehtii opettajien ja työelämää edustavien arvioijien perehdyttämisestä osaamisen arviointiin. Arvioijat on hyvä perehdyttää etukäteen kuhunkin yksittäiseen näyttöön yleisen perehdyttämisen lisäksi.

Opiskelijan itsearviointi

Opiskelijalle annetaan mahdollisuus arvioida omaa osaamistaan, mutta itsearviointi ei kuitenkaan vaikuta osaamisen arviointiin ja annettavaan arvosanaan. Arvioinnin yhteydessä voit kannustaa opiskelijaa arvioimaan omaa oppimistaan ja kehittymistään.

Opiskelija pohtii perustellusti ja monipuolisesti omaa ammatillista osaamistaan. Hän vertaa osaamistaan ammattitaitovaatimuksiin ja nostaa onnistumiset ja kehittymisen kohteensa esiin.

Oman osaamisen arviointi on tärkeä taito myös työelämässä, jossa työntekijän on enenevässä määrin osattava itse arvioida omaa osaamistaan ja osaamisen kehittämistarpeita.

Arvioinnista päättäminen

Ammattitaitovaatimukset määrittelevät, mitä osaamista tutkinnon osassa vaaditaan. Opiskelijan osaamista arvioidaan monipuolisesti vertaamalla sitä tutkinnon perusteissa määrättyyn osaamiseen (= ammattitaitovaatimukset). Arvioinnin tulee kattaa kaikki tutkinnon perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset.

Arviointikriteereillä määritellään arvosana osoitetussa osaamisessa. Tutkinnon osan arvosana määräytyy sen mukaan, mille arviointiasteikon tasolle opiskelijan osaaminen kokonaisuutena parhaiten sijoittuu.

Yhteinen arviointikriteeristö ammatillisten perustutkintojen ammatillisiin tutkinnon osiin:

Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen arviointikriteerit määrittelevät tutkinnon osan hyväksytyn suorituksen tason.

Arvioijat tekevät opiskelijan osaamista koskevan arviointipäätöksen tutkinnon osittain yksimielisesti. Arvioijat kertovat opiskelijalle arviointipäätöksen perusteluineen.

Opiskelijalla on oikeus pyytää osaamisen arvioinnin tarkistamista 14 päivän kuluessa siitä, kun hän on saanut arvioinnin tulokset tietoonsa. Saatuaan tiedon tarkistamispäätöksestä opiskelijalla on 14 päivää aikaa pyytää siihen oikaisua työelämätoimikunnalta. Tällaisissa tilanteissa koulutuksenjärjestäjä ohjeistaa opiskelijaa ja työelämäarvioijaa.

Arvioinnin uusiminen ja arvosanan korottaminen

Opiskelijalle järjestetään mahdollisuus näytön tai muun osaamisen osoittamisen uusintaan ja hyväksytyn arvosanan korottamiseen.

Opiskelijan kanssa arvioidaan yhdessä, millaista lisäosaamista hän tarvitsee, miten hän kehittää ammattitaitoaan ja milloin hän mahdollisesti voisi tulla osoittamaan osaamisensa uudelleen tai korottamaan arvosanaansa.

Kun toimit näytön arvioijana

 

  • olet ammattitaitoinen oman alasi osaaja
  • tunnet arvioimasi tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset, tutkinnon perusteet ja osaamistavoitteet
  • olet perehtynyt riittävästi arviointiin
  • et ole jäävi arvioimaan, esimerkiksi opiskelijan sukulainen tms.
  • opettaja on perehdyttänyt sinut osaamisen arviointiin