Palaute edistää oppimista
Palautteen perusteella opiskelija saa tärkeää tietoa kehittymisestään, mitä hän on oppinut ja mitä hänen pitää vielä oppia. Palautteen ansiosta opiskelija oppii paremmin tunnistamaan omia vahvuuksia ja kehittämiskohteitaan eli hänen itsearviointitaitonsa vahvistuvat. Palaute auttaa opiskelijaa tekemään sellaisia valintoja, jotka auttavat häntä tavoitteiden saavuttamisessa.
Parhaimpia oppimistilanteita ovat käytännön työtilanteet, joita arvioit yhdessä opiskelijan kanssa jälkikäteen. Palautteen ajoittaminen oikeaan aikaan on tärkeää. Kaikkea palautetta ei kannata antaa julkisesti. Keskeistä palautteen antamisessa oppimisen kannalta on se, että perustelet antamasi palautteen. Näytä esimerkkiä: pyydä itsekin ohjaajana palautetta ja kiitä saamastasi palautteesta.
Kun annat palautetta, huomioi että palaute
- keskittyy tekemiseen, ei henkilöön ja hänen ominaisuuksiinsa
- on selkeää ja perusteltua
- kannustaa, vie oppimista eteenpäin
- on oikea-aikaista, annetaan ilman viivettä
- on säännöllistä ja vastavuoroista.
Hyödynnä työssäsi:
- Työelämässä oppimisen muistilista työpaikkaohjaajalle
- Tietokortti työpaikkaohjaajalle
- Opiskelijan työturvallisuus
työpaikoilla
Työkalupakista löydät kootusti tärkeimmät materiaalit työelämässä oppimisen ohjaamiseen