Palaute edistää oppimista 

Palautteen perusteella opiskelija saa tärkeää tietoa kehittymisestään, mitä hän on oppinut ja mitä hänen pitää vielä oppia. Palautteen ansiosta opiskelija oppii paremmin tunnistamaan omia vahvuuksia ja kehittämiskohteitaan eli hänen itsearviointitaitonsa vahvistuvat. Palaute auttaa opiskelijaa tekemään sellaisia valintoja, jotka auttavat häntä tavoitteiden saavuttamisessa.  

Hyvä palaute motivoi, kannustaa, korostaa positiivisia asioita, innostaa oppimaan uutta, on rehellistä, oikeudenmukaista ja säännöllistä, johtaa käytännön toimenpiteisiin, pohjautuu kunnioitukseen, on rakentavaa ja vastavuoroista, tukee opiskelijan kehittymistä.

Parhaimpia oppimistilanteita ovat käytännön työtilanteet, joita arvioit yhdessä opiskelijan kanssa jälkikäteen. Palautteen ajoittaminen oikeaan aikaan on tärkeää. Kaikkea palautetta ei kannata antaa julkisesti. Keskeistä palautteen antamisessa oppimisen kannalta on se, että perustelet antamasi palautteen. Näytä esimerkkiä: pyydä itsekin ohjaajana palautetta ja kiitä saamastasi palautteesta. 

 

Kun annat palautetta, huomioi että palaute

  • keskittyy tekemiseen, ei henkilöön ja hänen ominaisuuksiinsa
  • on selkeää ja perusteltua
  • kannustaa, vie oppimista eteenpäin
  • on oikea-aikaista, annetaan ilman viivettä 
  • on säännöllistä ja vastavuoroista.

 

OhjausHELP

V

 ltakunnallinen OhjausHELP -palvelu palvelee osoitteessa palaute@ohjaan.fi, kun sinulla on yleisiä työpaikalla oppimiseen tai työpaikkaohjaaja-koulutuksiin liittyviä kysymyksiä. 

Lue lisää


Ajankohtaisia artikkeleita työelämässä oppimisesta

Lue lisää