Opiskelija ja ohjaajan muuttuva rooli
Onko opiskelija opiskelemassa uutta alaa, onko hän aloittelija vai kokenut konkari? Onko ohjattava nuori tai tuleeko hän eri kulttuurista?
Ohjaajan rooli muuttuu opiskelijan mukaan:
- Ammatillinen kasvu tapahtuu jokaisella yksilölliseen tahtiin.
- Jokaisen oppijan ohjaustarve on yksilöllinen: toiset tarvitsevat enemmän tukea, neuvontaa ja opastusta, kun toiset toimivat ja oppivat itsenäisesti.
- Ammattitaitoaan täydentävän ja työelämässä jo kokeneen henkilön ohjaaminen voi olla lähellä mentorointia.
- Nuorten ohjaamisessa toteutuu usein myös kasvatustehtävä.
Oma ohjaustyyli on hyvä tunnistaa:
- Työpaikkaohjaajan oma oppimistyyli ja aiemmat oppimiskokemukset vaikuttavat ohjauksen toteuttamiseen.
- Opiskelijasta ei tarvitse tehdä ohjaajan kopiota.
- Aloittavalle ohjaajalle riittää, että tunnistaa itsensä oppijana; miten ohjaa, miksi ohjaa, kuten ohjaa.
- Oman tyylin sopeuttaminen opiskelijan tarpeisiin on kokeneen ohjaajan osaamista.
Ohjata voi monella tapaa:
- Taitava ohjaaja saa oppijan yrittämään parastaan ja uskomaan itseensä.
- Ohjaaminen onnistuu ohjaajan ollessa kärsivällinen ja avoin uuden oppimiselle – näin voi saavuttaa opiskelijan luottamuksen.
Hyödynnä työssäsi:
Työelämässä oppimisen muistilistat
Työkalupakista löydät kootusti tärkeimmät materiaalit työelämässä oppimisen ohjaamiseen