Opiskelija ja ohjaajan muuttuva rooli

 

Onko opiskelija opiskelemassa uutta alaa, onko hän aloittelija vai kokenut konkari? Onko ohjattava nuori tai tuleeko hän eri kulttuurista?

 

Ohjaajan rooli muuttuu opiskelijan mukaan: 

  • Ammatillinen kasvu tapahtuu jokaisella yksilölliseen tahtiin.
  • Jokaisen oppijan ohjaustarve on yksilöllinen: toiset tarvitsevat enemmän tukea, neuvontaa ja opastusta, kun toiset toimivat ja oppivat itsenäisesti.
  • Ammattitaitoaan täydentävän ja työelämässä jo kokeneen henkilön ohjaaminen voi olla lähellä mentorointia.
  • Nuorten ohjaamisessa toteutuu usein myös kasvatustehtävä.

Oma ohjaustyyli on hyvä tunnistaa:

  • Työpaikkaohjaajan oma oppimistyyli ja aiemmat oppimiskokemukset vaikuttavat ohjauksen toteuttamiseen.
  • Opiskelijasta ei tarvitse tehdä ohjaajan kopiota.
  • Aloittavalle ohjaajalle riittää, että tunnistaa itsensä oppijana; miten ohjaa, miksi ohjaa, kuten ohjaa.
  • Oman tyylin sopeuttaminen opiskelijan tarpeisiin on kokeneen ohjaajan osaamista.

Ohjata voi monella tapaa: 

  • Taitava ohjaaja saa oppijan yrittämään parastaan ja uskomaan itseensä.
  • Ohjaaminen onnistuu ohjaajan ollessa kärsivällinen ja avoin uuden oppimiselle – näin voi saavuttaa opiskelijan luottamuksen.  

Ohjaan.fi OhjausHELP


Ohjaan.fi OhjausHELP on uusi palvelu opiskelijoiden työpaikkaohjaajille.

Tule verkkotapaamiseen ja kysy mitä tahansa ohjaamiseen liittyvää asiaa.

Lue lisää


Ajankohtaisia artikkeleita työelämässä oppimisesta

Lue lisää