Opiskelija ja ohjaajan muuttuva rooli

 

Onko opiskelija opiskelemassa uutta alaa, onko hän aloittelija vai kokenut konkari? Onko ohjattava nuori tai tuleeko hän eri kulttuurista?

 

Ohjaajan rooli muuttuu opiskelijan mukaan: 

  • Ammatillinen kasvu tapahtuu jokaisella yksilölliseen tahtiin.
  • Jokaisen oppijan ohjaustarve on yksilöllinen: toiset tarvitsevat enemmän tukea, neuvontaa ja opastusta, kun toiset toimivat ja oppivat itsenäisesti.
  • Ammattitaitoaan täydentävän ja työelämässä jo kokeneen henkilön ohjaaminen voi olla lähellä mentorointia.
  • Nuorten ohjaamisessa toteutuu usein myös kasvatustehtävä.

Oma ohjaustyyli on hyvä tunnistaa:

  • Työpaikkaohjaajan oma oppimistyyli ja aiemmat oppimiskokemukset vaikuttavat ohjauksen toteuttamiseen.
  • Opiskelijasta ei tarvitse tehdä ohjaajan kopiota.
  • Aloittavalle ohjaajalle riittää, että tunnistaa itsensä oppijana; miten ohjaa, miksi ohjaa, kuten ohjaa.
  • Oman tyylin sopeuttaminen opiskelijan tarpeisiin on kokeneen ohjaajan osaamista.

Ohjata voi monella tapaa: 

  • Taitava ohjaaja saa oppijan yrittämään parastaan ja uskomaan itseensä.
  • Ohjaaminen onnistuu ohjaajan ollessa kärsivällinen ja avoin uuden oppimiselle – näin voi saavuttaa opiskelijan luottamuksen.  

OhjausHELP

V

 ltakunnallinen OhjausHELP -palvelu palvelee osoitteessa palaute@ohjaan.fi, kun sinulla on yleisiä työpaikalla oppimiseen tai työpaikkaohjaaja-koulutuksiin liittyviä kysymyksiä. 

Lue lisää


Ajankohtaisia artikkeleita työelämässä oppimisesta

Lue lisää