Esihenkilö järjestää puitteet oppimiselle
Esihenkilön tehtävänä on luoda edellytykset työelämässä oppimiselle. Esihenkilö varmistaa ohjauksen onnistumisen:
- perehtymällä ammatillisen koulutuksen järjestämiseen.
- tunnistamalla työpaikan soveltuvuuden eri tutkintojen oppimisympäristöksi.
- valitsemalla työpaikkaohjaajaksi tehtävään sopivan henkilön.
- informoimalla hyvissä ajoin koko työyhteisöä tulevasta opiskelijasta, hänen ohjaajastaan ja ohjauksen käytännöistä.
- järjestämällä ja rytmittämällä työpaikkaohjaajalle aikaa opiskelijan perehdytykseen, opintojen suunnitteluun, opettajan työpaikkakäynteihin, säännöllisiin ohjauskeskusteluihin ja arviointiin.
- jakamalla ohjaustehtävää muulle työyhteisölle tarkoituksen mukaisesti, jolloin opiskelija saa laajemman näkökulman toimintaan, eikä ohjaus kuormita liikaa yksittäisiä työyhteisön jäseniä.
- huomioimalla opiskelijan, esimerkiksi iästä ja kokemuksesta johtuvat, yksilölliset ohjaustarpeet.
- mahdollistamalla ohjaajan ohjausosaamisen kehittymisen esimerkiksi oppilaitoksen järjestämillä valmennuksilla.
Vinkkejä esihenkilölle
- Mieti, miksi otamme opiskelijan? Miksi haluamme muuttua oppimisympäristöksi?
- Sitoudu. Varmista, että työyhteisönne on sitoutunut ohjaamaan opiskelijaa.
- Mahdollista sujuva oppiminen työpaikalla. Varmistakaa opettajan ja ohjaajan kanssa, että opiskelijan on mahdollista tehdä opintojensa edellyttämiä työtehtäviä työpaikallanne. Miettikää miten opiskelija voi edesauttaa työpaikan arjen toiminnassa ja tavoitteissa.
- Varmista ohjaukseen käytettävä aika ja resurssit. Tunnista ohjaamiseen liittyvät tehtävät. Työpaikkaohjaaja tarvitsee aikaa ohjaamisen lisäksi opiskelijan opintojen suunnitteluun, perehdytykseen, opettajan työpaikkakäynteihin ja oppimisen arviointiin sekä säännöllisiin ohjauskeskusteluihin opiskelijan kanssa.
- Ota yhdessä muun työyhteisön kanssa opiskelija tasavertaiseksi työyhteisön jäseneksi.
- Panosta työpaikan ja oppilaitoksen yhteistyöhön ja vuoropuheluun
- Selkeytä ohjauksen roolitus, se luo tehokkuutta. Jaa ohjaustehtävää työyhteisölle. Kerro työyhteisölle tulevasta opiskelijasta sekä hänen ohjaajastaan. Sopikaa miten työyhteisö voi osallistua ohjaukseen työpaikkaohjaajan tukena.
- Tunnista nykyiset ja tulollaan olevat osaamistarpeet.
- Kehitä kokeillen, arvioi ja opi kokeiluista.
- Poimi ohjausosaamisen hyödyt. Hyödynnä opettajan osaaminen ja oppilaitoksen tarjoamat palvelut ja tunnista osaavan ohjaajan hyöty yrityksellenne.
Lähde: Ammattitaitoa Yhdessä -hanke.
Hyödynnä työssäsi:
Työelämässä oppimisen muistilistat
Työkalupakista löydät kootusti tärkeimmät materiaalit työelämässä oppimisen ohjaamiseen