Läraren och nätverk som stöd för handledaren
Lärarens uppgift är att se till att lärandet i arbetslivet sker på ett planerat, målinriktat och säkert sätt. Lärarens kärnuppgifter inkluderar att:
- säkerställa att arbetsplatsens har förutsättningar att fungerar som en lärmiljö
- säkerställa att studenten har tillräckliga färdigheter för att lära sig i arbetslivet
- tillsammans med studerande och arbetsplatshandledaren planera målen för lärande i arbetslivet och centrala praktiska arbetsuppgifter
- säkerställa att arbetsplatshandledaren är introducerad i sin uppgift som handledare
- säkerställa att studerande och arbetsplatshandledaren förstår kraven på yrkesskicklighet i examensgrunderna
- komma överens om kommunikationen under lärande i arbetslivet
- säkerställa att studerande har tillräckligt kunnande för yrkesprov
- introducera arbetsplatshandledaren i bedömningsprocessen.
Samarbete mellan lärare och handledare
- läraren och handledaren kan hålla kontakt genom lärarens arbetsplatsbesök, telefon och via olika elektroniska sätt.
- det är bra för handledaren att veta vad studerande lär sig på i läroanstaltens lärmiljöer så att han eller hon kan stödja detta genom tillämpningar på arbetsplatsen.
- läraren ska känna till studerandes arbetsuppgifter för att kunna handleda honom/henne i avläggande av examen eller del av examen och stödja handledaren i handledningsuppdraget.
Allt går inte som på räls trots bra planering. I dessa situationer kan läroanstalten och dess multiprofessionella yrkesnätverk ge
- stöd i utmaningar relaterade till studerande, handledningssituationen, arbetsplatsarrangemangen och samarbetssituationer mellan läroanstalten och arbetsplatsen.
- handledning om särskilt stöd för arbetsplatser, för att hjälpa handledaren.
Nyttiga länkar och material:
Checklistor för lärande i arbetslivet för
Här hittar du material och länkar om arbetsplatshandledningen