Egna roller vid lärande i arbetslivet

 

Arbetsgivaren

  • identifierar satsningar på och fördelarna med lärandet i arbetet för sitt företag
  • ordnar med och säkerställer resurser för handledning av den studerande
  • väljer arbetsplatshandledare och avtalar om fördelning av handledningen och resurser
  • informerar arbetsgemenskapen om den studerande, handlerades och arbetsgemenskapens roller.

Arbetsplatshandlare

  • ansvarar för handledningen av studerande
  • introducerar tillsammans med arbetsgemenskapen studerande
  • sätter sig in i målen för lärandet och i examensgrunderna
  • planerar, organiserar och handleder arbetsuppgifter som stöder målen för lärandet
  • ger respons på den studerandes utveckling
  • bekantar sig med bedömningkriterierna
  • bedömer tillsammans med läraren det kunnande studerande påvisar
  • utvecklar sin handledningskompetens.

Arbetsgemenskapen

  • förstår att rollen att handleda är en del av arbetsgemenskapens ansvar
  • stöder handledaren och delar handledninguppgiften
  • befrämjar en positiv lärandekultur och uppmuntrar studerande
  • ger respons och utvecklar praxis för lärande i arbetslivet.

 Den studerande

  • deltar i planeringen av de egna studierna
  • lär sig i arbetet, i läroanstalten och i andra miljöer
  • får komma in i en arbetsgemenskap och mångasidiga arbetsuppgifter
  • får handlingen av arbetsplatshandledaren , läraren och hela arbetsgemenskapen
  • får mångsidig respons av sitt lärande
  • planerar tillsammans med läraren och arbetsplatsen yrkesprov för att visa kunnandet
  • gör en självbedoming över sitt kunnande
  • bedoms i påvisandet av kunnandet.

Läraren

  • kartlägger den studerandes behov av lärande och vilken/vilka examensdel/-delar som det motsvarar
  • planerar tillsamman med represanten för arbetsplatsen studerandes studier i olika lärmiljöer
  • handleder sen studerandes lärprosess
  • kartlägger behov och ordnar med stöd som den studerande behover
  • stöder arbetsplatshandledaren
  • handleder studerande och arbetsplatshandledaren i genomförandet av yrkesprov.
  • genomför tillsammans med arbetsplatsen bedömning.

Läroanstalten

  • ordnar studerandes studier i läroanstaltens lärmiljö
  • koordinerar och utvecklar samarbetet mellan olika parter.