Lärande på arbetsplatsen är ett samarbete

Lärandet på arbetsplatsen genomförs i ett samarbete med läraren, den studerande, arbetsplatshandledaren och hela arbetsgemenskapen. Förmannens roll på arbetsplatsen i säkerställandet av förutsättningarna för lärandet på arbetsplatsen kan inte lyftas fram för mycket i ordnandet av möjligheterna för lärandet. Arbetsplatserna har tillgång till utbildningsanordnarens stödtjänster och behovet av dessa kartläggs för varje studerande.

I koordineringen av lärandet utnyttjas de olika parternas styrkor. Arbetsplatshandledaren ansvarar för handledningen av den studerandes lärande i arbetsplatsens funktioner och behärskande av yrket i enlighet med arbetsplatsens verksamhet. Lärarnas pedagogiska kunnande i sin tur används i frågor kring planering, handledning av inlärningsprocessen och bedömning.

Arbetsgivaren

  • identifierar satsningar på och fördelarna med lärandet i arbetet för sitt företag
  • ordnar med och säkerställer resurser för handledning av den studerande
  • väljer arbetsplatshandledare och avtalar om delning av handledningen
  • informerar arbetsgemenskapen om den studerande, handlerades och arbetsgemenskapens roller
  • tar nytta av handeldarnas kunnande i företagets verksamhet.

Arbetsplatshandlare

  • bekantar sig med den studerande och sin egen roll som handledare
  • sätter sig in i målen för lärandet och i examensdelarna
  • planerar, organiserar och handleder arbetsuppgifter som stöder målen för lärandet
  • ger respons på den studerandes utveckling
  • bekantar sig med bedömningkriterierna och bedömer lärandet i arbetet
  • samarbetar med läraren
  • utvecklar sitt eget handledningskunnandet.

Arbetsgemenskapen

  • förstår att handledningsrollen ingår som en del i arbetsgruppen
  • stöder handledaren och delar handledninguppgiften
  • ger respons och bedömer den studerande
  • utvecklar lärandet i arbete genom att ge genomförandet av lärandet i arbetet.

 Den studerande

  • deltar i planeringen av de egna studierna
  • lär sig i arbetet, i läroanstalten och i andra miljöer
  • får komma in i en arbetsgemenskap och för mångasidiga arbetsuppgifter
  • får handlingen av arbetsplatshandledaren , läraren och hela arbetsgemenskapen
  • får mångsidig respons av sitt lärande
  • planerar tillsammans med läraren och arbetsplatsen yrkesprov för att visa kunnandet
  • förbider sig till arbetet, studierna och att agera i arbetsgemenskapen.

Läraren

  • kartlägger den studerandes behov av lärande och examensdel/-delar som de motsvarar
  • planerar studierna för den studerande som genomförs i läroanstalten, på arbetsplatsen eller någon annanstans
  • kartlägger och ordnar med särskilt stöd som den studerande behovs
  • handleder den studerandes lärprocess
  • stöder arbetsplatshandledaren
  • handleder den studerande och arbetsplatsen i genomförandet av yrkesprov.
  • stöder arbetsplatsen i bedömning.

Läroanstalten

  • arrangerar den studerandes teoretiska studier.
  • koordinerar och utvecklar samarbetet mellan de olika parterna.