Lärande på arbetsplatsen är ett samarbete
Lärandet på arbetsplatsen genomförs i ett samarbete med läraren, den studerande, arbetsplatshandledaren och hela arbetsgemenskapen. Förmannens roll på arbetsplatsen i säkerställandet av förutsättningarna för lärandet på arbetsplatsen kan inte lyftas fram för mycket i ordnandet av möjligheterna för lärandet. Arbetsplatserna har tillgång till utbildningsanordnarens stödtjänster och behovet av dessa kartläggs för varje studerande.
I koordineringen av lärandet utnyttjas de olika parternas styrkor. Arbetsplatshandledaren ansvarar för handledningen av den studerandes lärande i arbetsplatsens funktioner och behärskande av yrket i enlighet med arbetsplatsens verksamhet. Lärarnas pedagogiska kunnande i sin tur används i frågor kring planering, handledning av inlärningsprocessen och bedömning.
Arbetsgivaren
- identifierar satsningar på och fördelarna med lärandet i arbetet för sitt företag
- ordnar med och säkerställer resurser för handledning av den studerande
- väljer arbetsplatshandledare och avtalar om delning av handledningen
- informerar arbetsgemenskapen om den studerande, handlerades och arbetsgemenskapens roller
- tar nytta av handeldarnas kunnande i företagets verksamhet.
Arbetsplatshandlare
- bekantar sig med den studerande och sin egen roll som handledare
- sätter sig in i målen för lärandet och i examensdelarna
- planerar, organiserar och handleder arbetsuppgifter som stöder målen för lärandet
- ger respons på den studerandes utveckling
- bekantar sig med bedömningkriterierna och bedömer lärandet i arbetet
- samarbetar med läraren
- utvecklar sitt eget handledningskunnandet.
Arbetsgemenskapen
- förstår att handledningsrollen ingår som en del i arbetsgruppen
- stöder handledaren och delar handledninguppgiften
- ger respons och bedömer den studerande
- utvecklar lärandet i arbete genom att ge genomförandet av lärandet i arbetet.
Den studerande
- deltar i planeringen av de egna studierna
- lär sig i arbetet, i läroanstalten och i andra miljöer
- får komma in i en arbetsgemenskap och för mångasidiga arbetsuppgifter
- får handlingen av arbetsplatshandledaren , läraren och hela arbetsgemenskapen
- får mångsidig respons av sitt lärande
- planerar tillsammans med läraren och arbetsplatsen yrkesprov för att visa kunnandet
- förbider sig till arbetet, studierna och att agera i arbetsgemenskapen.
Läraren
- kartlägger den studerandes behov av lärande och examensdel/-delar som de motsvarar
- planerar studierna för den studerande som genomförs i läroanstalten, på arbetsplatsen eller någon annanstans
- kartlägger och ordnar med särskilt stöd som den studerande behovs
- handleder den studerandes lärprocess
- stöder arbetsplatshandledaren
- handleder den studerande och arbetsplatsen i genomförandet av yrkesprov.
- stöder arbetsplatsen i bedömning.
Läroanstalten
- arrangerar den studerandes teoretiska studier.
- koordinerar och utvecklar samarbetet mellan de olika parterna.
Nyttiga länkar och material:
Checklistor för lärande i arbetslivet för
Här hittar du material och länkar om arbetsplatshandledningen