Lärande i arbetslivet
På en arbetsplats lär sig studerande många färdigheter. Förutom att utveckla yrkesskickligheten handlar det om att växa in i yrket, lära sig arbetslivets spelregler och praktisk tillämpning av kunskap och värderingar. Resultatet är kompetenser som uppfyller arbetslivets behov och i bästa fall en mångsidig och kontinuerlig utveckling av den egna kompetensen, som man också vill dela med andra.
I ordmolnet nedan kan du läsa mer om vad arbetsplatshandledare har svarat på frågan: vad lär man sig på arbetsplatser?
ArbetspIatsrepresentanter har tillsammans med lärare sammanfattat de åtta kritiska punkterna för lärande i arbetslivet: tillgänglighet och synlighet, studerandes färdigheter, gemensam förhandsplanering, arbetsplatshandledning, övergångar och avvikande situationer, utvecklande respons, kvaliteten på yrkesproven och att upprätthålla kundrelationer.
Förverkligandet av dessa på arbetsplatser och i utbildninganordnarnas verksamhet gör det möjligt att förbättra kvaliteten på lärandet.
Nyttiga länkar och material:
- Reformera samarbetet! Praktiska verktyg för dig som utvecklar samarbetet mellan arbetsplatsen och läroanstalten
- Handlingsmodeller för läroavtal och utbildningsavtal
- Infoblad för arbetsgivare om utbildnings- och läroavtal
Här hittar du material och länkar om arbetsplatshandledningen