Avsnitt 1: Planering av det första skedet
- Börja med att bekanta dig med målen för underpunkterna 1.1 och 1.2.
- Fördjupa dig sedan i det material som stöder att målen kan uppnås.
- Utför till sist lärandeuppgiften.
Mål
1.1 PUK och examensgrunderna styr planeringen
Målet är att arbetsplatshandledaren är insatt i och
- vet vad PUK är
- vet hur PUK styr lärandet i arbetslivet
- kan examensgrunderna
- känner till kraven på yrkesskicklighet i examen eller en examensdel
- vet vilka arbetsuppgifter som motsvarar kraven på yrkesskicklighet i en examensdel
- känner till särdragen för utbildningsavtal och läroavtal
- vet vilket ansvar och vilka uppgifter de olika parterna i handledning i lärande i arbetslivet har
1.2 Arbetsplatshandledaren introducerar och handleder
Målet är att arbetsplatshandledaren känner till
- arbetsplatsens praxis i introduktion
- arbetsplatsens arbetssäkerhetsbestämmelser och handleder enligt dem
- hur man agerar jämställt, jämlikt och enligt etiska principer
- den studerandes rättigheter och skyldigheter
- handledningens betydelse för att stödja lärandet
Material
1.1 PUK och examensgrunderna styr planeringen
- Individuell studieväg (på svenska) ocn video om PUK (på finska)
- Lärandet planeras individuellt
- Läroavtal & utbildningsavtal – två vägar samma mål och
video om Utbildningsavtal (på finska) och
video om Läroavtal (på finska) - Examensgrunder (sök på examensnamn)
1.2 Arbetsplatshandledaren introducerar och handleder
- Egna roller vid lärande i arbetslivet
- Arbetsplatshandledarens checklista
- Lyckas i handledningen
- Introduktion som en del av handledningen
- Video Rollen som arbetsplatshandledare
Länk till material från Bästa service-projektet (svenskspråkigt material finns längst ner på sidan).
Lärandeuppgift: Test i planering och inledning av lärande i arbetslivet för arbetsplatshandledare
Nyttiga länkar och material:
Checklistor för lärande i arbetslivet för
Här hittar du material och länkar om arbetsplatshandledningen